de reis naar Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jan Bons - WaarBenJij.nu de reis naar Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jan Bons - WaarBenJij.nu

de reis naar Vietnam

Door: De Bonsjes

Blijf op de hoogte en volg Jan

10 April 2017 | Vietnam, Hanoi

Het is maandag 3 april als we lekker op tijd naar Schiphol vertrekken.
We arriveren daar om 14.00u exact, het afgesproken tijdstip wat we hebben afgesproken met het bedrijf waar onze auto wordt geparkeerd, we leveren onze auto in, die naar de parkeergarage wordt gebracht.
We begeven ons welgemoed naar de incheckbalie van Qatar Airways, we boffen, het is er helemaal niet druk. Nu is dat maar goed ook, want wat krijgen we te horen? ‘’U kunt niet mee met deze vlucht, of heeft u de uitnodigingsbrief bij u?’’ Welke uitnodigingsbrief? vragen we ons af. Het wordt ons uitgelegd, bij de visum on arrival hoort ook een brief waarin we de goedkeuring hebben om Vietnam te bezoeken en daar hebben we helemaal niet aan gedacht, we dachten genoeg te hebben aan het op de Vietnamese ambassade van stempels voorziene visum on arrival.

Bovendien waren we voor onze medische verklaring, die we ook nodig hebben wegens ons fenomenale medicijngebruik, waaronder de morfinepleisters, die onder de opium wet vallen, al twee keer naar Den Haag afgereisd. Enige paniek maakt zich van ons meester, die hebben we dus niet bij ons, wat nu? We bellen naar de ambassade van Vietnam, we komen er niet uit en geven de telefoon aan de medewerkster van Qatar Airways, die ons, nadat het gesprek is beëindigd vertelt dat we de brief echt moeten hebben en we het beste het bureau kunnen bellen die onze visum on arrival heeft geregeld.

Dus bellen we naar visumvietnamexpert.nl, waar we de dame die de telefoon opneemt lastig vallen met de vraag of zij ons de o zo benodigde brief kan toesturen, gelukkig kan zij ons daaraan helpen en na overleg met de medewerkster van Qatar Airways kan die naar ams.handeling.ticketing@aviapartner.aero worden gestuurd. Dat gaat niet geheel voorspoedig, dus krijgen we er nog een emailadres bij: amskkqr@nl.qatarairways.com , waarbij ik ook gelijk maar ons emailadres opgeef. De tijd begint nu te dringen en uiteindelijk, twee tot drie telefoontjes later is tot onze grote opluchting de bief ontvangen en kunnen we inchecken. Doordat we later zijn dan we wilden spoedden we ons naar de gate, waarbij onze instapkaarten door een vriendelijke medewerker van Qatar Airways aangemerkt worden als Prio en we langs de rij wachtenden door kunnen lopen, dit niet geheel tot de zin van de medewerkster van Schiphol die opmerkt dat het woordje Prio met de hand is geschreven, wat niet volgens de regels is en we ons toch aan dienen te sluiten in de rij wachtenden naast ons. We leggen uit waardoor we zo laat zijn.

Blijkbaar hoort ze aan onze stem dat we best wel wat hebben doorgemaakt, gelukkig strijkt ze de hand over haar hart en mogen we tóch doorlopen. Wég was ons plan om lekker rustig op tijd in te checken, ergens nog even lekker wat te drinken te nemen, voordat we ons aan boord van het vliegtuig begeven. Ook onze nicotineshot konden we vergeten, maar wat waren we blij dat we tóch mee kunnen naar Vietnam.

De verdere reis verloopt voorspoedig. Bij de 1e overstap in Dohan kunnen we onze nicotineshots inhalen die we op Schiphol hebben gemist, de overstap gaat voorspoedig en het volgende vliegtuig brengt ons naar Bangkok, waar het 3e deel van onze vliegreis begint. Tot onze blijdschap hoeven we het vliegtuig niet te verlaten en kunnen we aan boord blijven, onze bagage was op Schiphol al van een label voorzien met bestemming Hanoi. Detail van deze reis, de reis van Amsterdam naar Bangkok hebben we bij vliegreizen.nl geboekt, de reis van Bangkok naar Hanoi bij een andere aanbieder. Blijkt dus dat het een en hetzelfde vliegtuig is.